Rugklachten | SPARK Fysiotherapie Zoetermeer

Rugklachten?

Binnen 24 uur kunt u terecht voor een behandeling!

In het kort: Wat is rugpijn & wat kan je er aan doen

Rugklachten zijn een veel voorkomend fenomeen. Maar liefst vier van de vijf Nederlanders heeft wel eens last van rugpijn. Echter zijn rugklachten goed te behandelen. Er is namelijk een kans dat de klacht uiteindelijk na de behandeling(en) verdwijnt. Wij van SPARK Fysiotherapie willen jou graag helpen met jouw klacht!

WAT IS RUGPIJN

Rugpijn is pijn gevoeld aan een gedeelte van de rug, waarvan de meestvoorkomende locatie de onderrug is. De klachten kunnen bestaan uit pijn, stijfheid, uitstraling en een vermindering van de beweeglijkheid van de rug,

OORZAKEN VAN RUGPIJN

Rugpijn kan meerdere oorzaken hebben. Enkele oorzaken hebben wij hier op een rijtje gezet:
●   Inactiviteit, oftewel, te weinig lichaamsbeweging;
●   Overbelasting van de spieren van de onderrug door bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk of teveel sport;
●   Overgewicht;
●   Hoge mate van stress;
●   Slaaptekort (en daardoor minder belastbaar);
●   Negatieve ervaringen die gepaard gingen met rugpijn;

WAT BETEKENEN UITSTRALENDE KLACHTEN

Uitstraling van de pijn kan komen doordat er bepaalde zenuwen betroken zijn bij de klacht. Zenuwen lopen door heel je lichaam, dus wanneer deze op een bepaalde plek worden geactiveerd, kunnen deze een uitstralende senatie geven elders in het lichaam. Met onderrugklachten is de uitstraling vaak naar de benen.

ONDERZOEK VAN RUGKLACHTEN

Een fysiotherapeut kan het beste onderzoek doen naar de rugklachten. Deze kan het bewegen het beste observeren en kan door middel van testen dicht bij de exacte oorzaak van de rugklachten komen. Een röntgenfoto of een een MRI-scan worden afgeraden bij het onderzoeken van rugpijn.

Afhankelijk van de oorzaak van de rugpijn kan een fysiotherapeut helpen bij een snelle vermindering van de klacht. Massage of specifieke oefentherapie zijn hierbij de meest aan te raden vormen van therapie. Praten met een fysiotherapeut kan ook veel inzicht bieden. Deze kan je namelijk inzichten geven die je zelf mogelijk nog niet had over je klacht. Leefstijl- of gedragsverandering kan ook worden gestuurd door een therapeut.

Het belangrijkste is om in beweging te blijven. Milde bewegingen zijn vaak erg behulpzaam. Ga zoveel mogelijk door met de dagelijkse activiteiten. Voorkom dat je langdurig in dezelfde houding zit.
Ervaar je stress? Probeer hier dan grip op te krijgen. Probeer niet teveel aandacht te geven aan de klacht. Vaak zorgt dit ervoor dat je meer last ervaart van de klacht

WORDT FYSIOTHERAPIE BIJ RUGKLACHTEN VERGOED DOOR DE ZORGVERZEKERING?

Rugklachten, Rugklachten | SPARK Fysiotherapie Zoetermeer, S P A R K

NekpijnRugpijnSchouderpijnHeuppijnKniepijn