Heupklachten? SPARK Fysiotherapie Zoetermeer

Heupklachten?

Binnen 24 uur maken wij een afspraak met u!MAAK NU EEN AFSPRAAK

In het kort: Wat is heuppijn & wat kan je er aan doen

Heupklachten zijn helaas veel voorkomend. Zowel jong als oud kan wel eens last hebben van heuppijn. Echter zijn heupklachten goed te behandelen. Er is namelijk een kans dat de klacht uiteindelijk na de behandeling(en) verdwijnt. Wij van SPARK Fysiotherapie willen jou graag helpen met jouw klacht!

WAT IS HEUPPIJN

Heupklachten worden, zoals de naam het al aangeeft, gevoeld rondom de heup. Dit is het gebied vanaf je schaambeen helemaal rondom je lichaam tot je staartbeen. Heupklachten kunnen acuut ontstaan, maar ook geleidelijk. De pijn kan stekend zijn op een specifieke plek, maar ook zeurend over een groter gebied. Ook kan de beweeglijkheid van de heup verminderd zijn bij het ervaren van klachten.

OORZAKEN VAN HEUPPIJN

Heuppijn kan meerdere oorzaken hebben. Enkele oorzaken hebben wij hier op een rijtje gezet:

●   Inactiviteit, oftewel, te weinig lichaamsbeweging;
●   Overbelasting van de spieren van de heup of lies door bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk of teveel sport;
●   Artrose in het heupgewricht;
●   Een slijmbeursontsteking;
●   Hoge mate van stress;

ONDERZOEK VAN HEUPPIJN

Wanneer de symptomen van de heupklachten lijken op die van artrose, dan zal een orthopeed moeten bevestigen dat dit de oorzaak van de klachten is. Wanneer de klachten hier niet op lijken, is een fysiotherapeut de beste onderzoeker voor je heupklachten. Veel heupklachten zijn namelijk niet afkomstig van je heupgewricht, helemaal wanneer je jonger bent dan 60 jaar. Deze klachten zijn dan vaak afkomstig van de spieren of pezen rondom het heupgebied.

Afhankelijk van de oorzaak van de heupklachten kan een fysiotherapeut helpen bij een snelle vermindering van de klacht. Massage of specifieke oefentherapie zijn hierbij de meest aan te raden vormen van therapie. Praten met een fysiotherapeut kan ook veel inzicht bieden. Deze kan je namelijk inzichten geven die je zelf mogelijk nog niet had over je klacht. Leefstijl- of gedragsverandering kan ook worden gestuurd door een therapeut.

Het belangrijkste is om in beweging te blijven. Milde bewegingen zijn vaak erg behulpzaam. Ga zoveel mogelijk door met de dagelijkse activiteiten. Voorkom dat je langdurig in dezelfde houding zit.
Ervaar je stress? Probeer hier dan grip op te krijgen. Probeer niet teveel aandacht te geven aan de klacht. Vaak zorgt dit ervoor dat je meer last ervaart van de klacht

WORDT FYSIOTHERAPIE BIJ HEUPKLACHTEN VERGOED DOOR DE ZORGVERZEKERING?

Heupklachten, Heupklachten? SPARK Fysiotherapie Zoetermeer, S P A R K

Nekpijn – Rugpijn – Schouderpijn – Heuppijn – Kniepijn