De Epidemie van Rugklachten

Sinds de laatste 10 jaar komen rugklachten erg veel voor in de westerse wereld. De meest voorkomende locatie van de rugklachten bevinden zich in de lage rug. Stijfheid en pijn zijn de symptomen waar mensen het meest over klagen. Dit gaat soms gepaard met een uitstraling naar het been. Wanneer je last hebt van lage rugpijn is het altijd goed om er even naar te laten kijken door een fysiotherapeut. De meeste klachten zijn namelijk gerelateerd aan bewegen, waardoor de fysiotherapeut de uitstekende hulpverlener is voor lage rugklachten en rugpijn. Bij SPARK Fysiotherapie helpen wij jou graag van je klachten af. Als een fysiotherapeut rugklachten diagnostiseert wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee soorten klachten:

A-SPECIFIEKE RUGPIJN

95% van alle rugpijn is a-specifiek. Hiermee wordt bedoeld dat de rugklachten niet specifiek te relateren zijn aan een concrete oorzaak. Deze rugklachten kunnen voortkomen vanuit een bewegingsbeperking van de wervelkolom, maar ook door een verhoogde spierspanning van de rugspieren of een algemeen tekort aan lichaamsbeweging. Wanneer de lage rugklachten a-specifiek zijn kijkt de fysiotherapeut naar de meest voor de hand liggende oorzaak. Bij SPARK Fysiotherapie zal er volledig persoonsspecifiek gehandeld worden. Eerst wordt er gekeken naar de exacte oorzaak van de klachten. Wanneer de oorzaak bij de fysiotherapeut bekend is zal er een behandelplan worden opgesteld waarmee de therapeut aan de slag gaat om jouw klachten te verminderen.

SPECIFIEKE RUGPIJN

Specifieke rugpijn komt maar bij een kleine groep mensen voor. Dit is rugpijn die gerelateerd is aan een specifieke oorzaak. Eén van de meest voorkomende oorzaken van specifieke rugpijn is een bulging disc, of ook wel in de volksmond een hernia. Hierbij duwt de discus door een beschadiging tegen een zenuw aan in de rug. Dit kan zorgen voor een locale rugpijn, maar ook voor een erg specifieke uitstraling naar het been. Echter is er bekend vanuit recente wetenschappelijke bevindingen dat een afwijking aan de rug niet altijd gerelateerd is aan de klachten die mensen ervaren. Zo zijn er veel mensen met een ‘hernia’, maar zonder rugpijn. Maar ook veel mensen zonder hernia, maar met lage rugpijn. Om deze reden kijken wij bij SPARK naar het grotere plaatje, namelijk niet alleen naar wat de exacte afwijking is, maar ook naar of deze daadwerkelijk de overhand heeft in de fysieke klachten.

KUNNEN WIJ JE HELPEN?

Door de unieke benadering van SPARK Fysiotherapie zijn wij uitstekend in staat om jou bij je klachten te kunnen helpen. Wil je een afspraak maken? Neem dan contact op via de volgende pagina.