EEN BELANGRIJKE ONDERSTEUNING

Medical Taping wordt bij SPARK in de praktijk veel gedaan. Waarom? Omdat het zorgt voor een goede ondersteuning van het lichaam, zodat het lichaam kan blijven bewegen zonder de pijnklachten die mensen vaak ervaren. Bij sommige klachten is gedoseerd bewegen de beste vorm van therapie. Wanneer mensen echter klachten ervaren bij het bewegen kan dit zorgen voor een verstoring in het herstel. Met medical taping ondersteun je de te bewegen structuur. Hierdoor kan het gewricht alsnog bewegen met minder pijn dan dat de cliënt normaal zou ervaren. Denk jij dat medical taping voor jou de oplossing is? Maak dan een afspraak en wordt binnen 24 uur geholpen door één van onze therapeuten.

OORSPRONG VAN MEDICAL TAPING

Medical Taping vind zijn oorsprong in de jaren zeventig. Het is ontwikkeld in Japan en Korea met als uitgangspunt de kennis die ze toen de tijd hadden over spieractiviteiten en bewegen. Het tape dat wordt gebruikt wordt ook wel kinesiotape genoemd en bestaat uit textiel. De tape is geweven als de huid, is latex-vrij en anti allergisch. De tape kan tot ongeveer 140% uitrekken waardoor het een trekkracht geeft op de huid. Hierdoor ondersteund de tape het spierstelsel, lichaamseigen genezingsprocessen en beïnvloedt de neurologische en circulatoire systemen zonder de bewegingsvrijheid te beperken.

Zoals hierboven al is beschreven geeft medical taping geeft vaak een tijdelijke ondersteuning. Het is dan ook een goede aanvulling op het gehele behandelplan dat de fysiotherapeut met je doorloopt om je fysieke klachten te verminderen. Wanneer de tape wordt gecombineerd met specifieke oefentherapie, hands-on behandelingen of manuele therapie kan het op de korte termijn sneller resultaat geven dan wanneer het behandelplan wordt ingezet zonder medical taping. Dit hangt alleen wel af van de specifieke klachten die je ervaart.

MEER DAN ALLEEN ONDERSTEUNING

Medical Taping kan ook helpen bij andere fysieke problemen dan pijn bij bewegen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld heftige menstruatie pijn, hooikoorts of COPD. Ook wordt deze methode ingezet bij lymfoedeem om ervoor te zorgen dat er een goede weefseldoorstroming plaatsvindt in de lymfevaten. Het is dus een uitkomst voor meer fysieke problemen dan alleen pijn bij bewegen!

KUNNEN WIJ JOU HELPEN?

Heb jij fysieke klachten en denk je dat medical taping een mogelijke oplossing is? Maak dan een afspraak met één van onze therapeuten.