Hinder van Knieklachten

Knieklachten zijn helaas veel voorkomend onder de mensen. De groep mensen die knieklachten ervaart is een erg brede groep. Dit kan variëren van de sporter die pijn heeft aan zijn knie door een peesontsteking, tot een seniore dame met knieklachten door artrose. Voor elke vorm van knieklachten is er een andere manier van behandelen. Een goede fysiotherapeut is in staat om elke vorm van knieklachten van elkaar te onderscheiden en om hier een juiste behandeling voor te ontwerpen. Of je nu een sporter bent, een ouder iemand, of iemand bent die ergens in het midden ligt van deze twee uitersten, dan kun je bij SPARK Fysiotherapie kun je terecht voor je klachten. Maar wat zijn de meest voorkomende knieklachten eigenlijk?

PATELLOFEMORAAL PIJNSYNDROOM

Misschien wel de meest voorkomende vorm van kniepijn is het patellofemorale pijnsyndroom. Ondanks de moeilijke naam is de klacht erg simpel. Het is namelijk een vage pijn rondom de knieschijf aan de voorkant die niet makkelijk aan de wijzen is met één vinger. De pijn wordt vaak opgewekt bij langdurig zitten of staan. Deze vorm van pijn wordt vaak veroorzaakt door een verhoogde spierspanning van het bovenbeen en/of de hamstrings. Wanneer de spierspanning verhoogd is, is de druk op het kniegewricht ook verhoogd. Dit kan zorgen voor pijnklachten wanneer de spierspanning voor een langere tijd behouden blijft. Een fysiotherapeut kan deze klachten helpen verminderen door het toe te passen van myofasciale massage en het uitvoeren van specifieke oefentherapie.

SCHADE AAN DE ANATOMIE

Met schade aan de anatomie wordt bedoeld schade aan bijvoorbeeld de meniscus of de kruisbanden. Je kunt gemakkelijk schade oplopen aan deze structuren door ongevallen met een hoge impact. Zo kunnen de kruisbanden beschadigen bij een draaibeweging van de knie waarbij de voet blijft staan op de grond. Door de draaibeweging in het kniegewricht komen de kruisbanden op rek. Wanneer dit met een flinke kracht of snelheid gebeurd kan dit zorgen voor een beschadiging van de kruisbanden.

De meniscus kan beschadigen door bijvoorbeeld te landen vanuit een sprong of een afstapje met een gestrekt been. De meniscus is een soort van schokdemper voor het kniegewricht. Door de zogenoemde ‘piekbelasting’ van de landing met een gestrekt been kan de meniscus kapot gaan. Dit kan zorgen voor een stekende pijn in de knie, gepaard met een zwelling.

FYSIOTHERAPIE VAAK DE OPLOSSING

Wanneer er sprake is van het patellofemoraal pijnsyndroom, artrose, of wanneer de schade aan de anatomische structuren niet voldoende is om te opereren, is de fysiotherapeut vaak de uitkomst. Met doelgerichte fysiotherapie kan er met het kniegewricht een hoop bereikt worden op het gebied van herstel. Zo zijn we bij SPARK Fysiotherapie in staat om een uitstekend revalidatie traject te ontwerpen voor iemand met een geopereerde knie. Daarnaast kunnen wij door middel van onze myofasciale behandelingen en oefentherapie iemand met vage kniepijn binnen de kortste keren van de klachten afhelpen.

Denk je dat SPARK Fysiotherapie jou kan helpen bij je klachten? Plan dan een afspraak in. Binnen 24 uur kun je al terecht in onze praktijk.